Dag acht: Jeruzalem-Jordanië - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Ruth Vogelzang - WaarBenJij.nu Dag acht: Jeruzalem-Jordanië - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Ruth Vogelzang - WaarBenJij.nu

Dag acht: Jeruzalem-Jordanië

Door: Lianne Wilmink

Blijf op de hoogte en volg Ruth

28 Februari 2014 | Jordanië, Amman

Hallo allemaal!

Vandaag splitste ons groep zich in tweeën… maar laat ik niet op de zaken vooruitlopen! We vertrokken al vroeg uit Jeruzalem, op weg naar de Dode Zee. Onderweg vertelde onze gids Hans ons over de Dode Zee rollen en waar ze waren gevonden. We kwamen mooi op tijd aan bij Masada, een plateau van 400 meter hoog waar ooit een indrukwekkende vesting lag. Met de kabelbaan gingen we naar boven en hier hadden we een fantastisch uitzicht. Ver beneden ons zagen we de resten van de Romeinse belegering van Masada. De Romeinen legden een helling aan om het fort te kunnen bestormen en uiteindelijk pleegde bijna de gehele bevolking van Masada zelfmoord omdat ze geen slaven wilden worden. Een luguber verhaal, maar de resten van hun stad in combinatie met het prachtige uitzicht over de Dode Zee waren een unieke ervaring. We hebben boven op het paleis van koning Herodes gestaan wat helemaal aan de rand was gebouwd als een terraswoning. We gingen hierna met de kabelbaan weer naar beneden en we reden met de bus naar Ein Gedi. De rest van de groep zou hier gaan wandelen, maar eerst aten we nog gezamenlijk een broodje. De groep splitste zich na een mooi afscheidsmoment in tweeën. Ik ging mee met de Jordanië groep en de andere groep zou nog even in Israël blijven. Met dertien mensen gingen we richting Allenby Bridge, de grensovergang. We moesten hier op tijd doorheen zijn omdat de grens dicht zou gaan voor de Sabbat. Alles ging echter voorspoedig en in Jordanië ontmoeten we onze nieuwe gids. Op de autoweg zagen we iemand op een rennende kameel tussen de auto’s, een bijzonder gezicht! Het was de hele tijd even afwachten geweest of wij nog in de Dode Zee zouden kunnen drijven, maar er was voor ons geregeld dat we bij het mooie Dead Sea Spa Hotel in de Dode Zee konden. Als echte Nederlanders moest er natuurlijk eerst koffie worden gedronken voor we het water in gingen. Drijven in de Dode Zee was heel apart om eens mee te maken. Het was een hele relaxte middag en we waren hier allemaal heel blij mee na alle drukke dagen. Om 4 uur gingen we naar ons hotel in Amman, een rit van 1 uur en 15 minuten. Het hotel is erg mooi en we waren allemaal verrast door de luxe om ons heen. We hebben in de avond lekker gegeten, tussen de toeristen uit Marokko die in Saoedi Arabië de kleine Hadj hadden gedaan. Het is hier allemaal toch weer anders dan in Israël. We hebben in de avond onze (inmiddels gebruikelijke) dagsluiting gehad waarin we de dag bespreken, lezen uit de Bijbel en samen zingen. Namens de Jordanië groep: heel veel groeten aan iedereen in Nederland en in Israël!

Lianne Wilmink

• 01 Maart 2014 - 00:32

Betsie:

dag allemaal,

nu in een kleine groep verder; lekker nog een paar dagen genieten in Jordanië. Heel bijzonder.
    Hartelijke groeten van Jurrie en Betsie Kroon

• 01 Maart 2014 - 09:44

Erna:

Halllo allemaal.

Mooi jullie verhalen te lezen. Nog een hele goede tijd in Jordanë, geniet nog maar een paar dagen. Voor de andere een goede reis terug.

• 01 Maart 2014 - 13:13

Israelgroep:

Mooi om te horen dat jullie goed zijn overgekomen en in de dode zee hebben kunnen drijven. Wij hebben een zen momentje in de woestijn gehad. Het was primitief luxe..
    We kregen kamelen op bezoek en zijn om half 5 uit onze tent te gekomen om de zonsopgang te zien. Reijer pas maar op : Karami (de kameel) heeft hele zachte oren.
    Geen nieuw bod voor Ruth al had ze veel likes. Verslag volgt morgen. Nog veel plezier!

• 01 Maart 2014 - 13:13

Israelgroep: