De Tempelberg dag zeven - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Ruth Vogelzang - WaarBenJij.nu De Tempelberg dag zeven - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Ruth Vogelzang - WaarBenJij.nu

De Tempelberg dag zeven

Door: Ruth & Geke

Blijf op de hoogte en volg Ruth

27 Februari 2014 | Israel, Tiberias

Dag zeven: De Tempelberg.
De morgen stond heeft goud in de mond. Om half zeven zaten we aan het ontbijt, waar we zongen voor de jarige Dinie. Daarna vertrokken we richting de Tempelberg. Het was spannend of de Tempelberg wel open zou zijn voor bezoekers. Deze is namelijk in Jordaans bezit, waar de Israëlische politie onder leiding van de moslimraad de bevelen uitvoert. We moesten vóór tien uur door de strenge controle zijn in verband met de gebedstijden van de Islam. Bovenop de Tempelberg staan de Al-Aqsa-moskee en de Rotskoepel. Op dezelfde plek als de oude tempel in de tijd van Jezus. We hebben 2 uur in de rij gestaan. Onze groep was de laatste die naar binnen mocht. De rest had pech. Zij mochten pas om half twee verder. Maar het was het wachten meer dan waard! Vanaf de berg heb je een prachtig uitzicht op de Olijfberg waar we dinsdag stonden. Even later gingen we door de tweede controlepost richting de Klaagmuur. Dit is de westelijke muur van de oude tempel. We zagen een 'Bar-mitswa' viering. Als jongens 13 jaar zijn, lezen zij voor het eerst in het openbaar de Thora en worden ze volwassen lid van de Joodse religieuze gemeenschap. Onze mannen mochten zich onder de Joodse mannen voegen mits ze een keppeltje droegen. De vrouwen keken op stoelen over het muurtje toe. Daarna koffie pauze, waar Dinie ons op gebak trakteerde. Het uitzicht over de Tempelberg was hier prachtig. We liepen door de Cardo, de oude noord-zuid route die nog stamt uit de Romeinse tijd. Links en rechts zag je een zuilenrij met allerlei winkeltjes. Hier kon je echt de oosterse sfeer proeven. Halverwege de Cardo kwamen we in de Arabische wijk. Heel verschillend, maar mooi om te zien. Na een broodje falafel op een zonnig terrasje gegeten te hebben, gingen we richting de Heilige Grafkerk. Hier zijn verschillende stromingen van het Christendom aanwezig. Ze beheren verschillende delen van deze kruisvaarderskerk. Omdat de samenwerking niet altijd even soepel verloopt, heeft een moslimfamilie de sleutels in beheer. Volgens de overlevering ligt hier Golgotha en het graf van Jezus. Het is een imposante kerk die niet bepaald eenvoud uitstraalt. Dit is meer te vinden in de Graftuin. Een andere plek waar het Paaswonder plaats gevonden zou hebben. Tijdens onze reis hebben we ervaren dat de werkelijke plaatsen niet altijd te lokaliseren zijn. Het gaat echter om de geloofsbeleving. Na het avondeten hebben we een ontmoeting met Esther van de Linde. Zij gaat vertellen over haar werk met Nederlandse holocaustslachtoffers. Het was weer een indrukwekkende dag en we zien uit naar morgen!